VZŤAH KRITICKÉHO MYSLENIA A SEBAÚČINNOSTI V KARIÉROVOM ROZHODOVANÍ

Miriama Hudáková, Marcela Kúdelová

Abstrakt: Cieľom práce bolo skúmať vzťah medzi kritickým myslením a sebaúčinnosťou v kariérovom rozhodovaní u študentov vysokých škôl. Na kritické myslenie sme nazerali ako na schopnosť, tak aj na dispozíciu. Výskumný súbor tvorilo 107 participantov – vysokoškolských študentov rôznych univerzít a odborov, prvého aj druhého stupňa vysokoškolského štúdia. Výskumný súbor tvorilo 55 žien a 52 mužov. Priemerný vek participantov bol M=22,28 (SD=2,370). Sebaúčinnosť v kariérovom rozhodovaní sme merali nástrojom Career Decision Self – Efficacy Scale – Short Form (CDSES – SF; Taylor & Betz, 1983). Na meranie dispozícií kritického myslenia sme použili Critical Thinking Dispositions Scale (Sosu, 2013) a na meranie schopnosti kritického myslenia Verbal Cognitive Reflection Test (Sirota et al., 2021). Výsledky preukázali štatisticky významné pozitívne vzťahy medzi schopnosťou kriticky myslieť a dimenziami sebaúčinnosti v kariérovom rozhodovaní (s výnimkou dimenzie riešenia problémov), ako aj medzi dispozíciami kriticky myslieť a dimenziami sebaúčinnosti v kariérovom rozhodovaní. Z našich zistení vyplýva, že medzi kritickým myslením (v ponímaní schopnosti aj dispozície) a sebaúčinnosťou v kariérovom rozhodovaní existuje súvislosť v podobe pozitívneho vzťahu.

Keywords: kritické myslenie, sebaúčinnosť v kariérovom rozhodovaní, vysokoškolskí študenti, schopnosti a dispozície kritického myslenia
Pages: 18-32
Doi:
Source: Pomáhajúce profesie, 2025, vol. 8, issue 2, pp. 18-32 (PDF)
Language: Slovak

Author